Πορίσματα Ομάδων εργασίας 4ης Διεθνούς Συνάντησης

Τετάρτη, 22 Δεκέμβριος 2010

Τετάρτη, 02 Απρίλιος 2008 15:45

 

ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΟΜΑΔΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΩΣ
1η ΟΜΑΔΑ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΧΡΗΣΙΜΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ


Όπως ειπώθηκε στην εισήγηση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Δημητριάδος κ. Ιγνατίου, δεν είναι μόνο ο πόλεμος, οι βομβαρδισμοί, η προσφυγιά, οι ποικίλες αναστατώσεις, οι σεισμοί που επιτάσσουν την άμεση κινητοποίηση και βοήθειά μας. Έτσι στην ερώτηση: «Τι μπορούν να κάνουν οι «Γιατροί της Αγάπης» σε περίοδο ειρήνης» καταλήξαμε ως ομάδα στα ακόλουθα συμπεράσματα και προτάσεις:
1). Φροντίδα για τους ανασφάλιστους ασθενείς.
2). Προστασία των κοινωνικά αποκλεισμένων ατόμων
3). Μέριμνα για εξαρτημένα από ψυχοτρόπες ουσίες άτομα
4). Προληπτική ιατρική
5). Ετοιμότητα για αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών
6). Εξεύρεση οικονομικών πόρων
και κυρίως
7). Η συνεργασία των «Γιατρών της Αγάπης», με την ενορία για:
α). εμβολιασμό μεταναστών και τσιγγάνων
β). ομιλίες σε σχολεία με πειστικό τρόπο για τα ναρκωτικά, το ΑΙDS, το κάπνισμα
γ). εντοπισμό μοναχικών ατόμων (εδώ θα έχουμε βοήθεια από τη σχολή Εθελοντών Κοινωνικής Προσφοράς)
δ). εκστρατεία για το αγέννητο παιδί
ε). εκστρατεία για να στρατολογηθούν κι άλλα μέλη στους «Γιατρούς της Αγάπης»
στ). να ανοιχθεί λογαριασμός για ασθενείς που χρήζουν βοήθειας
8). Τέλος συμφωνήθηκε ότι μπορούμε να αναπτύξουμε προγράμματα μετεκπαίδευσης γιατρών σε διάφορες ειδικότητες σε νοσοκομεία της Ελλάδας, όπου εργάζονται γιατροί μέλη – φίλοι των «Γιατρών της Αγάπης».

2η ΟΜΑΔΑ
ΜΠΟΡΟΥΝ ΟΙ «ΓΙΑΤΡΟΙ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ» ΝΑ ΣΥΜΒΑΛΟΥΝ ΩΣ ΣΥΝΔΕΤΙΚΟΣ ΚΡΙΚΟΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΛΑΩΝ;


1). Κάθε προσπάθεια επικοινωνίας και ανταλλαγής ιδεών και προβληματισμών συμβάλλει στη σύσφιγξη των σχέσεων των λαών, πολύ δε περισσότερο η προσφορά αγάπης. Έτσι και οι «Γιατροί της Αγάπης» με το έργο τους, απετέλεσαν το συνεκτικό κρίκο μεταξύ ομόδοξων λαών.

2). Η δημιουργία πυρήνων «Γιατρών της Αγάπης», υπό την καθοδήγηση του τοπικού Επισκόπου, συνετέλεσε στην ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας μεταξύ ορθοδόξων Ιεραρχών και Εκκλησιών, παρακάμπτοντας πολλές φορές γραφειοκρατικά προβλήματα και τυπικά ζητήματα, που απαιτούν χρόνο για να διευθετηθούν.

3). Η προσφορά και η λειτουργία των «Γιατρών της Αγάπης» τονίζει την Οικουμενικότητα της Ορθοδοξίας.

4). Οι ανταλλαγές και οι επισκέψεις γιατρών, κληρικών και όχι μόνο, από διάφορες χώρες, που έχουν γίνει στα πλαίσια του έργου των «Γιατρών της Αγάπης», έχουν δώσει την ευκαιρία σε πολλούς ανθρώπους να γνωρίσουν κάτι από την δική μας παράδοση, τον δικό μας τρόπο σκέψης και λειτουργίας μέσα στην Ελληνική Εκκλησία, ενώ αντίστοιχα και αυτοί μετέφεραν σ’ εμάς στοιχεία της δικής τους Εκκλησιαστικής παράδοσης και πολιτισμού.

3η ΟΜΑΔΑ
ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΜΕ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΚΑΤΑ ΚΑΙΡΟΥΣ ΑΣΧΟΛΟΥΝΤΑΙ ΟΙ «ΓΙΑΤΡΟΙ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ» ΑΛΛΟΤΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΝ ΤΙΣ ΑΝΑΠΤΥΓΜΕΝΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΚΑΙ ΑΛΛΟΤΕ ΤΙΣ ΦΤΩΧΟΤΕΡΕΣ. ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΙΑ ΙΣΟΜΕΡΕΙΑ Ή ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΙΣ ΣΥΓΚΥΡΙΕΣ;


1). Οι «Γιατροί της Αγάπης» πρέπει να ανταποκρίνονται στις ανάγκες και στα δεδομένα κάθε χώρας.

2). Ανάλογα με τις τοπικές συνθήκες και καταστάσεις, κάθε πυρήνας θα πρέπει να προσδιορίζει τους σκοπούς του. Καλόν είναι να υπάρχει μια σχετική μονιμότητα, αυτό άλλωστε εξασφαλίζει η παρουσία του επισκόπου έτσι, ώστε γνωρίζοντας τις καταστάσεις και τους θεσμούς να προβαίνουν κάθε φορά και στην πιο σωστή κατεύθυνση.

3). Για την επίτευξη των στόχων του κάθε πυρήνα, θα πρέπει να αναπτυχθεί μια συνεργασία των μελών σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο, ώστε η αλληλοβοήθεια και η υποστήριξη των επιστημονικών ομάδων να είναι συνεχής και άμεση.

4). Είτε πρόκειται για αναπτυγμένες, είτε για φτωχότερες κοινωνίες, θα πρέπει οι πυρήνες των «Γιατρών της Αγάπης» να ενδιαφερθούν για την επιμόρφωση του τοπικού πληθυσμού σε ιατρικά θέματα, καθώς και για την πρόληψη διαφόρων νοσημάτων.

5). Οι «Γιατροί της Αγάπης» θα πρέπει να καλύπτουν τις ανάγκες του εκάστοτε πληθυσμού, ανεξάρτητα από το Σύστημα Υγείας της χώρας που διαμένουν οι ίδιοι, αλλά λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις ανάγκες και τις δομές του Συστήματος Υγείας της χώρας που επισκέπτονται.

4η ΟΜΑΔΑ
ΟΙ «ΓΙΑΤΡΟΙ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ» ΩΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΕΠΙ ΙΑΤΡΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ


1). Οι καλά ενημερωμένοι «Γιατροί της Αγάπης», μπορούν να αποτελέσουν τον καλύτερο φορέα για υπεύθυνη ενημέρωση – πληροφόρηση όλων των πνευματικών και εκκλησιαστικών ταγών. Μια ενημέρωση και πληροφόρηση, η οποία στις μέρες μας προβάλλει ως απόλυτα επιτακτική, και προς την υλοποίηση της οποίας οι «Γιατροί της Αγάπης» πρέπει να είναι ιδιαίτερα πιεστικοί, απαιτητικοί, προπάντων δε πειστικοί.

2). Σχετικά με τα πολύ σοβαρά θέματα των αμβλώσεων, του εγκεφαλικού θανάτου και της μεταμόσχευσης οργάνων, ως αντικείμενα, πλέον, καθημερινής πρόκλησης και προβληματισμού, από απόψεως βιοϊατρικής ηθικής και όχι μόνον, οι «Γιατροί της Αγάπης» εμμένουν σταθερά στις ήδη διατυπωμένες θέσεις και απόψεις τους, όπως αυτές διαμορφώθηκαν στη διάρκεια του 1ου και επιβεβαιώθηκαν στη διάρκεια του 2ου και 3ου Διεθνούς Συνεδρίου τους, τα οποία έγιναν στο Βόλο (2000), στα Βράνια της Σερβίας (2001) και στη Βάρνα της Βουλγαρίας (2002 ).

3). Είναι αντίθετοι προς την αναπαραγωγική κλωνοποίηση για τον άνθρωπο, ως μεθόδου ιατρικής παρέμβασης, όχι μόνον λόγω πολλών θεμελιακών αντιρρήσεων, ως προς την μεθοδολογία και τους στόχους της, αλλά και λόγω της πιθανότητας να τύχει αυτή ευρείας και ανεξέλεγκτης εφαρμογής, με απρόβλεπτες συνέπειες για την ανθρώπινη κοινωνία.

4). Τοποθετούνται με θετική πρόθεση απέναντι στην θεραπευτική κλωνοποίηση για τον άνθρωπο, αλλά υπό προϋποθέσεις, με παράλληλη ετοιμότητα και επίγνωση της επιτακτικής ανάγκης για διαρκή παρακολούθηση και ενημέρωση πάνω στις ταχύτατες σχετικές επιστημονικές εξελίξεις, αλλά και με ταυτόχρονη γνώση και σεβασμό όλων όσων διαχρονικά έχουν λεχθεί και καταγραφεί στην ορθόδοξη πατερική μας παράδοση.

5). Είναι ανάγκη, βασικό καθήκον και υποχρέωση των «Γιατρών της Αγάπης», η διαρκής και όσο το δυνατόν πλήρης και υπεύθυνη ενημέρωσή τους, πάνω σε σημαντικές εξελίξεις της βιοϊατρικής επιστήμης και τεχνολογίας, ανάλογα βέβαια με τον επιμέρους τομέα ενασχόλησης του καθενός. Εξελίξεις, οι οποίες ωστόσο, προβάλλονται ταχύτατα και προωθούνται προς ευρεία καθημερινή χρήση και εφαρμογή, παρόλο που συνοδεύονται από απρόβλεπτους, σίγουρα σοβαρούς προβληματισμούς, από απόψεως βιοϊατρικής ηθικής και εμφανή πρόθεση ανατροπής της θεμελιακής ιδιότητας κάθε ανθρώπινης υπάρξεως, ως «προσώπου», και «εικόνας του Θεού».

6). Προτείνουν στους προέδρους των πυρήνων των «Γιατρών της Αγάπης», που ήδη λειτουργούν, τη συνεργασία με την Ειδική Συνοδική Επιτροπή Βιοηθικής της Εκκλησίας της Ελλάδος, για την συνδιοργάνωση ενός Πανελληνίου Συνεδρίου Βιοϊατρικής Ηθικής και Προβληματισμού, με διεθνή συμμετοχή, για ουσιαστική προσέγγιση και διερεύνηση όλων των επιμέρους κατηγοριών των βιοϊατρο – ηθικών διλημμάτων και προβληματισμών, ο αριθμός των οποίων καθημερινά αυξάνει .

7). Τέλος, επειδή σ’ αυτά ακριβώς τα προβλήματα – διλήμματα της βιοϊατρικής ηθικής και γενετικής τεχνολογίας, κυριαρχεί η δυναμική μιας συνεχούς και απρόβλεπτης εξέλιξης, προτείνουν να εξακολουθήσουν να αποτελούν σταθερή θεματική ενότητα για συζήτηση και προβληματισμό σε κάθε επόμενη διεθνή συνάντησή τους.

5η ΟΜΑΔΑ
ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΗ ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΗ


1). Για την παροχή υπηρεσιών στην Εξωτερική Ιεραποστολή θα πρέπει να υπάρχει συγκεκριμένη και συστηματοποιημένη πολιτική.

2). Η άσκηση γενικότερα, της ιεραποστολής πρέπει να σέβεται τις παραδόσεις και τον πολιτισμό του τόπου. Θα πρέπει δε, να γίνεται με μόνο κίνητρο την αγάπη και την προσφορά στον συνάνθρωπο, χωρίς να αποβλέπει σε άλλους σκοπούς και στόχους.

3). Η εξειδίκευση απαιτείται να είναι προσαρμοσμένη αφ’ ενός στις δυνατότητες και αφ’ ετέρου στις τοπικές ανάγκες.

4). Για την κάλυψη ιατρικής περίθαλψης στα ιεραποστολικά κλιμάκια, θα πρέπει αυτή να είναι συνεχής, είτε με μακρόχρονη παραμονή προσωπικού (ιατρών, νοσηλευτών), είτε με την εναλλαγή συναδέλφων, που θα αντικαθιστούν ο ένας τον άλλο σε προκαθορισμένα χρονικά διαστήματα.

ΑΜΕΣΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
1). Ξεκινά η προσπάθεια για την πραγματοποίηση επιστημονικών ανταλλαγών μεταξύ Νοσοκομείων, στα οποία εργάζονται μέλη και φίλοι των «Γιατρών της Αγάπης». Ο πρώτος δε, που θα συμμετάσχει σ’ αυτό το πρόγραμμα, θα είναι ένας χειρούργος από την Τιφλίδα της Γεωργίας, ο οποίος θα εκπαιδευθεί στη χρήση λαπαροσκοπίου, στη χειρουργική κλινική του Γενικού Νομαρχιακού Νοσοκομείου του Βόλου.

2). Οι «Γιατροί της Αγάπης» από το Βόλο αναλαμβάνουν την προσπάθεια για την λειτουργία ενός συσσιτίου που θα προσφέρει φαγητό σε 200 άτομα ημερησίως, στο Ρουστάβι της Γεωργίας. Το κόστος λειτουργίας του συσσιτίου υπολογίζεται ότι θα είναι 1.000 € το μήνα και ήδη κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου ξεκίνησε η προσπάθεια εξεύρεσης των αναγκαίων πόρων, που θα εξασφαλίσουν την λειτουργία του συσσιτίου για έναν χρόνο. Ευελπιστούμε ότι τον Φεβρουάριο του 2005 το πρόγραμμα σίτισης θα ξεκινήσει τη λειτουργία του.

3). Σε συνεργασία με τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Μεσογαίας κ. Νικόλαο, πρόεδρο της Ειδικής Επιτροπής Βιοηθηκής της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, ήδη ξεκίνησαν οι προσπάθειες για την πραγματοποίηση του Δευτέρου συνεδρίου επί θεμάτων Βιοηθικής.

4). Η επόμενη Συντονιστική Προσυνάντηση, με τη Χάρη του Θεού, θα πραγματοποιηθεί στην Αλεξανδρούπολη στις αρχές της ʼνοιξης του 2005, όπου και θα συσταθεί επίσημα, ένας ακόμη πυρήνας «Γιατρών της Αγάπης».