Επίσημη Έναρξη του Νέου Κατηχητικού Έτους στην Ιερά Μητρόπολη Δημητριάδος
Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του εναρκτήριου Συνεδρίου Στελεχών Νεότητος της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος, για το νέο ιεραποστολικό έτος 2016-2017, που έλαβαν χώρα στο Συνεδριακό Κέντρο Θεσσαλίας, το Σάββατο 24/9. Στο συνέδριο συμμετείχαν οι υπεύθυνοι Ιερείς Νεότητος των ενοριών και τα στελέχη του Κατηχητικού έργου της Τοπικής Εκκλησίας.
Τον Αγιασμό Ενάρξεως του Συνεδρίου τέλεσε ο Αρχιμ. Δαμασκηνός Κιαμέτης, Πρωτοσύγκελος της Ιεράς Μητροπόλεως, ο οποίος καλωσορίζοντας τους κατηχητές και τα στελέχη, ευχήθηκε καλή επιτυχία για τη νέα κατηχητική χρονιά, ενώ αναφέρθηκε στην τιτάνια προσπάθεια της Ιεράς Μητροπόλεως, για τη συγγραφή ειδικών κατηχητικών βοηθημάτων τόσο για τα παιδιά όσο και για τους κατηχητές.
Αμέσως μετά το λόγο έλαβε η κ. Εύη Τσιτιρίδου-Χριστοφορίδου, Παιδαγωγός-Συγγραφέας. Η κ. Τσιτιρίδου μίλησε για τις ιδιαιτερότητες και τα χαρακτηριστικά των παιδιών της ηλικίας 6 έως 12 ετών. Με μία πρωτότυπη παρουσίαση μέσω παροιμιών, σημείωσε:
α) Τη σημασία της οργάνωσης του μαθήματος που θα κάνει ο κατηχητής από πριν, την ευελιξία και την αντιμετώπιση τυχόν προβλημάτων που μπορεί να προκύψουν μέσα σε ένα μάθημα.
β) Το πόσο σημαντικό είναι το παράδειγμα μας.
γ) Πρέπει να υπάρχει μεγάλη προσοχή στην συμπεριφορά μας σε ώρες κρίσης. Να μην υπάρχει επιπολαιότητα και βιάστηκες αποφάσεις, γιατί κοστίζουν στην εμπιστοσύνη των παιδιών απέναντι μας.
δ) Είναι πολύ σημαντικό να μεταδίδουμε αγάπη στα παιδιά. Πρέπει να παρατηρούμε συστηματικά και διακριτικά τα παιδιά ώστε να αποφεύγουμε τις «ταμπέλες» και τις εύκολες κρίσεις για αυτά.
ε) Εμείς πρώτα πρέπει να είμαστε δια βίου μαθητές. Δεν τα ξέρουμε όλα. Να μην ντρεπόμαστε να αναγνωρίσουμε τα λάθη μας.
στ) Δεν επιλύνονται τα προβλήματα χωρίς να δραστηριοποιηθούμε για την επίλυση τους. Μαζί με τα παιδιά. Κάθε παιδί είναι μοναδικό και ξεχωριστό. Ας τα αφήσουμε να ζήσουν.
Στη συνέχεια ακολούθησαν δύο εισηγήσεις από την Δρ. Πηνελόπη Μωραΐτου, εκπαιδευτικό - συγγραφέα και τον Δρ. Ηλία Λιαμή, Θεολόγο - Μουσικό, οι οποίοι παρουσίασαν τα νέα κατηχητικά βοηθήματα των παιδιών και των κατηχητών, για την προσχολική και πρώτη Σχολική Ηλικία και των τριών τελευταίων Τάξεων του Δημοτικού, ενώ ακολούθησε γόνιμος διάλογος.
Αμέσως μετά οι σύνεδροι είχαν την ευκαιρία να εργαστούν σε 7 βιωματικά Εργαστήρια.
Στο πρώτο, υπεύθυνη ήταν η κ. Θάλεια Καλλιαντά, Δασκάλα, ΜΑ: Drama in Education. Στο εργαστήρι, οι συμμετέχοντες αναφέρθηκαν σε διάφορους τρόπους ώστε να γίνει η ώρα του κατηχητικού πιο ευχάριστη και ενδιαφέρουσα. Για να γίνει αυτό οφείλουμε:
α) Να γνωρίσουμε τα παιδιά. Να ξέρουμε ότι προέρχονται από διαφορετικά κοινωνικά στρώματα. Σύμφωνα με τα βασικά στοιχεία της ταυτότητας του κάθε παιδιού, να ακολουθούμε την καλύτερη επιλογή του τρόπου οργάνωσης.
β) Να κάνουμε το μαθητή, παρατηρητή - δράστη, ώστε να τον αναγκάσουμε να πάρει αποφάσεις.
γ) Να μην υπάρχει ούτε αυταρχισμός, ούτε αντί αυταρχισμός.
δ) Να μην μειώνουμε την αξία του παιδιού.
ε) Να λέμε ναι στη συλλογικότητα - αλληλεγγύη.
στ) Να δίνουμε χρώμα στην τάξη.
ζ) Να αφήνουμε τα παιδιά να κάνουν λάθη.
η) Να τα ενθαρρύνουμε.
θ) Να μάθουμε να ακούμε και τα παιδιά.
ι) Να γνωρίσουμε μαζί με τα παιδιά και τις ανάγκες τους.
Στο δεύτερο βιωματικό εργαστήριο, υπεύθυνη ήταν η κ. Ελισσάβετ Περακάκη, Δρ. Μουσικής Παιδαγωγικής. Η κ. Περακάκη, παρότρυνε τους κατηχητικές, εκτός από τραγούδια, να μαθαίνουν στα παιδιά και απολυτίκια. Κατά τη διάρκεια δε του εργαστηρίου, οι κατηχητές έψαλαν και τραγούδησαν, προσπαθώντας να αποκτήσουν πείρα εκμάθησης για τα παιδιά.
Στο τρίτο βιωματικό εργαστήριο, υπεύθυνος ήταν ο κ. Δημήτρης Σεϊτάνης, Ηθοποιός, Σκηνοθέτης, Συγγραφέας. Ο κ. Σεϊτανης, μίλησε για την τέχνη του θεάτρου και πως μπορεί να αξιοποιηθεί στην κατήχηση. Στόχος πρέπει να είναι η κατανόηση από την πλευρά των παιδιών μιας ιστορίας και το να βιώσουν μια κατάσταση ή μια διδασκαλία. Σημαντικό είναι τα παιδιά να μένουν προσγειωμένα και να συμμετέχουν με χαρά και ζωντάνια. Παράλληλα τονίστηκε ιδιαίτερα, πως το απαραίτητο στοιχείο σε μια θεατρική παράσταση είναι ο θεατής, ενώ δόθηκε η ευκαιρία ν ανταλλαχθούν απόψεις και προσωπικές εμπειρίες.
Στο τέταρτο βιωματικό εργαστήριο, υπεύθυνοι ήταν, οι κ. Γιάννης Χατζηγιάννης, εκπαιδευτικός πρώτης σχολικής ηλικίας, εμψυχωτής θεατρικού παιχνιδιού και η κ. Παναγιώτα Γαϊτάνη, εκπαιδευτικός προσχολικής ηλικίας, εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού. Το εργαστήρι κινήθηκε στα πλαίσια ενός εκπαιδευτικού βιωματικού σεμιναρίου για ενήλικες. Ακολουθήθηκαν δε τα στάδια εξέλιξης ενός θεατρικού παιχνιδιού.
α) Ευαισθητοποίηση και συγκρότηση της ομάδας μέσα από κινητικά παιχνίδια.
β) Προσέγγιση διδακτικού αντικειμένου με τεχνικές Θεάτρου από Εμψυχωτές.
γ) Συμμετοχή της ομάδας Κατηχητών στο δρώμενο. (ομάδες ρόλων)
δ) Σκηνικό δρώμενο με τη συμμετοχή της ομάδας ή εικαστική σύνθεση (ως προέκταση της προσέγγισης του διδακτικού αντικειμένου)
ε) Αξιολόγηση.
Στο πέμπτο βιωματικό εργαστήριο, υπεύθυνος ήταν ο Δρ. Ηλίας Λιαμής, Εκπαιδευτικός, Συγγραφέας. Ο κ. Λιαμής σημείωσε ότι η εσωτερική μας θέληση μέσω της ηγεσίας είναι ο τρόπος που επηρεάζουμε τους άλλους να μας ακολουθήσουν σε δράσεις που βασίζονται στην αντιληπτικότητα, την επικοινωνία και την επιρροή. Η Χριστιανική πραγματικότητα μας ωθεί να δούμε τον κόσμο με τα μάτια του Θεού και να δρούμε όπως θα δρούσε Εκείνος. Ας γίνουμε παράδειγμα για τους μικρούς μας φίλους, όπως είναι ο Θεός για μας, τους ίδιους ξεχωριστά. «Γίνε, ότι είναι αυτός για σένα και για τους μαθητές σου».
Στο τελευταίο βιωματικό εργαστήρι, υπεύθυνη ήταν η κ. Εύη Τσιτιρίδου-Χριστοφορίδου, Παιδαγωγός-Συγγραφέας. Η κ. Τσιτιρίδου παρουσίασε κάποιες δραστηριότητες τις οποίες μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι κατηχητές στη διδασκαλία τους. Πιο συγκεκριμένα οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε 4 ομάδες των 5 ατόμων και ανέλαβαν 4 διαφορετικές δραστηριότητες με διαφορετικό θέμα. Σε αυτές συμπεριλαμβάνονταν η δημιουργία ενός βυζαντινού παραμυθιού χρησιμοποιώντας διάφορες λέξεις που παρείχε η κ. Τσιτιρίδου. Μια άλλη δραστηριότητα ήταν να σχεδιαστεί και να κατασκευαστεί ένα ψηφιδωτό καράβι σε χαρτόνι με κολάζ. Επίσης, μια από τις δραστηριότητες ήταν η ζωγραφική με βάση τον θρύλο του Μαρμαρωμένου Βασιλιά. Τέλος, με βάση το βοήθημα της Ιεράς Μητρόπολης Δημητριάδος, οι κατηχητές έλαβαν ένα κώδικα τον οποίο αποκρυπτογράφησαν σε μια προσευχή, ενώ σχεδίασαν τον δικό τους κώδικα με βάση μια προσευχή.
Αμέσως μετά ακολούθησε κοινό γεύμα στο Εστιατόριο του Συνεδριακού Κέντρου Θεσσαλίας, παρουσία του Σεβ. Μητροπολίτου Δημητριάδος κ. Ιγνατίου. Μαζί με τον Σεβασμιώτατο, παρευρέθηκε και ο κ. Κωνσταντίνος Γανωτής, γνωστός Θεολόγος - Συγγραφέας, ο οποίος κατόπιν προτροπής του Σεβασμιωτάτου μίλησε μέσα από την εμπειρία του στους Κατηχητές, σημειώνοντας: «Εύχομαι εκτός από το να κατηχήσετε τα παιδιά, να κατηχηθείτε και εσείς» .
Στη συνέχεια, επαναλήφθηκαν τα βιωματικά εργαστήρια έτσι ώστε να δοθεί η δυνατότητα οι κατηχητές να παρακολουθήσουν και δεύτερο εργαστήρι.
Οι εργασίες ολοκληρώθηκαν αργά το απόγευμα, όπου στην ολομέλεια πια του συνεδρίου, έγινε συνοπτική παρουσίαση των εργασιών των βιωματικών εργαστηρίων και της συμβολής τους στο κατηχητικό έργο. Παρουσιάστηκε το πρόγραμμα του Φροντιστηρίου Κατηχητών και του Βιωματικού Σεμιναρίου Επιμόρφωσης Κατηχητών και το πρόγραμμα δράσεων του Συνδέσμου Νέων της Ιεράς Μητροπόλεώς μας.
Το τέλος των εργασιών έγινε από τον Σεβ. Μητροπολίτη Δημητριάδος κ. Ιγνάτιο, ο οποίος μεταξύ των άλλων σημείωσε τον ενθουσιασμό του για τη συμμετοχή των κατηχητών στις εργασίες του συνεδρίου. Ευχαρίστησε ιδιαιτέρως όσους έχουν κοπιάσει για τις σπουδαίες εκδόσεις των κατηχητικών βοηθημάτων, με πρωτεργάτη τον Πρωτοσύγκελο της Μητροπόλεως μας, ενώ σημείωσε ότι ένας κατηχητής, δεν είναι σίγουρο ότι θα να γευτεί τους καρπούς της κατηχητικής εργασίας του στην επίγεια ζωή του.
Το Συνέδριο ολοκληρώθηκε με την Ακολουθία Χειροθεσίας των Νέων Κατηχητών και την επίδοση των διορισμών.